Právní novinky: Změny v platebních rozkazech!


5. 8. 2024
Od 1.července 2024 došlo k významným změnám týkajících se platebních rozkazů, které mají dopad na dlužníky i věřitele. Tyto změny byly implementovány novelou zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu (o. s. ř.), která vstoupila v platnost 1. července 2024.
Myslíte si, že Vás se to netýká? Omyl, pokud jste držitelé datových schránek, doporučuji seznámení se s níže uvedenými změnami.
1. Doručování platebních rozkazů:
Doručení platebního rozkazu není jen formalita. Je to klíčový krok, který ovlivňuje celé soudní řízení.
Novela změnila úpravu doručování platebních rozkazů. Před novelou bylo náhradní doručení platebního rozkazu vyloučeno, což znamenalo, že pokud si žalovaný zásilku nevyzvedl, byl platební rozkaz zrušen a soud musel nařídit jednání. Toto pravidlo platilo i tehdy, když byl platební rozkaz doručován do datové schránky – pokud adresát schránku neotevřel a s písemností se neseznámil, platební rozkaz byl zrušen.
Nově lze platební rozkaz doručit do vlastních rukou fikcí, pokud je doručováno do datové schránky, přičemž nově platí, že nepřihlásí-li se žalovaný do datové schránky do 10 dnů od dodání dokumentu, je dokument považován za doručený. Neotevře-li žalovaný datovou schránku po dobu 25 dní ode dne dodání platebního rozkazu, platební rozkaz nabude účinku pravomocného rozsudku.
V případě doručování platebních rozkazů jiným způsobem (např. poštou) bude náhradní doručení nadále vyloučeno, což znamená, že platební rozkaz bude zrušen a soud nařídí jednání ve věci.
Uvedená změna vyžaduje zvýšenou pozornost každého majitele datové schránky při doručování listin ze strany soudu, aby nebyli překvapeni nařízením exekuce místo očekávaného zrušení platebního rozkazu.
2. Zrušení limitu výše žalované částky:
Novela také zrušila limitaci výše žalované částky v rámci řízení zahájeného návrhem na vydání elektronického platebního rozkazu (EPR). Namísto dosavadního limitu 1 000 000 Kč bude možno vydat platební rozkaz na libovolně vysoké peněžité plnění.
3. Zpřísnění doručování na ohlašovny:
Po prvním neúspěšném doručení osobám, které jsou k trvalému pobytu registrovány na obecním úřadě (ohlašovně) a při jejich pasivitě se zásilky budou doručovat již jen vyvěšením na úřední desce (soudu.). Pokud si dotyčná osoba ve lhůtě 10 dnů od vyvěšení výzvy písemnost nevyzvedne, nebo nenahlásí novou adresu, dochází k fikci doručení písemnosti, i když se s ní adresát fakticky neseznámil.
4. Zrychlení rozkazního řízení:
Nová úprava umožní zrychlení získání exekučního titulu, zvláště v případech nekontaktních právnických osob nebo živnostníků se zpřístupněnou datovou schránkou, což zjednoduší proces pro věřitele.
Řešíte-li problém ať již s podáním návrhu na vydání elektronického platebního rozkazu nebo podáním odporu neváhejte se na mě obrátit! A to buď e-mailem na: katerina.balatova@ak-kb.cz nebo mi přímo zavolejte na 608 515 591. Velmi ráda Vám pomůžu a připravím pro Vás vše potřebné k úspěšnému zvládnutí skrytých nástrah soudního řízení.
Tento příspěvek je obecným pojednáním nad danou problematikou, není zamýšlen jako odborný text ani jako právní poradenství. Příspěvek neřeší všechny možné otázky spojené s danou problematikou, je třeba rovněž zohlednit datum, kdy byl příspěvek sepsán, neboť právní úprava se mohla změnit. Pokud potřebujete právní službu či poradenství, obraťte se na advokáta, popřípadě na notáře.




Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Mgr. Kateřina Boháčová Balatová
advokát
T: + 420 608 515 591
E: katerina.balatova@ak-kb.cz
Evidenční číslo ČAK: 17730
IČO: 06406084
ID datové schránky: xkzubdw
Kancelář:
Americká 152/15
Praha 2 - Vinohrady
120 00