Datová schránka a fikce doručení
17. 9. 2024
V posledních letech se datové schránky staly důležitým nástrojem pro doručování úředních dokumentů a korespondence v České republice. S neustálým vývojem legislativy a technologií je důležité sledovat nejnovější změny a úpravy v této oblasti. V tomto článku se zaměříme na klíčové body týkající se datových schránek.
Okamžik doručení datové zprávy
Jednou z nejvýznamnějších změn je zavedení doručování soukromoprávních dokumentů fyzickým i právnickým osobám, resp. jejich povinné přijímání. Do roku 2022 platilo, že pokud byla datová schránka používána pro komunikaci s někým jiným než s úřady (například s firmami) neplatilo, že by se dopis považoval za doručený, když si ho příjemce nevyzvedl. To znamenalo, že příjemce oddaloval vyzvednutí zprávy anebo ji nevyzvedl, což způsobovalo problémy, třeba při reklamaci.
Od 1. ledna 2023 platí, že okamžikem doručení není okamžik, kdy se do datové schránky přihlásí osoba, která má s ohledem na rozsah svého oprávnění přístup k tomuto dokumentu, ale platí tzv. fikce doručení. Pokud se oprávněná osoba nepřihlásí do své datové schránky do 10 dnů od doručení dokumentu, považuje se tento dokument za doručený posledním dnem této lhůty. Tímto krokem se efektivita doručování zvyšuje, protože se předchází vyhýbání se přijetí dokumentů, což bylo dříve možné prostým nepřihlášením se do schránky.
Automatické zřizování datových schránek
Od 1. ledna 2023 došlo k významnému rozšíření okruhu osob, kterým je automaticky zřízena datová schránka. Nově se to týká fyzických osob zapsaných v základním registru obyvatel, fyzických osob podnikajících a právnických osob. Tato automatizace usnadňuje komunikaci nejen s orgány veřejné moci, ale i mezi soukromými subjekty.
Doručování v oblasti pracovního práva
V oblasti pracovního práva je doručování prostřednictvím datových schránek podmíněno písemným souhlasem zaměstnance. Pravidlo fikce doručení se však uplatňuje i zde, což znamená, že pokud se zaměstnanec nepřihlásí do datové schránky do 10 dnů od dodání písemnosti, je tato považována za doručenou.
Možnost znepřístupnění datové schránky
Legislativa umožňuje fyzickým osobám, kterým byla datová schránka zřízena automaticky, požádat o její znepřístupnění. Tento krok může být vhodný pro ty, kteří datové schránky aktivně nevyužívají a chtějí se vyhnout doručování tímto způsobem.
Pravidla doručování osobám s více datovými schránkami
S nárůstem počtu uživatelů datových schránek se častěji setkáváme s případy, kdy jedna osoba má více datových schránek. Pravidla stanoví, že dokumenty by měly být doručovány do schránky relevantní k povaze dokumentu. Pokud je tedy dokument spojen s podnikatelskou činností, měl by být doručen do podnikatelské schránky.
Tento příspěvek je obecným pojednáním nad danou problematikou, není zamýšlen jako odborný text ani jako právní poradenství. Příspěvek neřeší všechny možné otázky spojené s danou problematikou, je třeba rovněž zohlednit datum, kdy byl příspěvek sepsán, neboť právní úprava se mohla změnit. Pokud potřebujete právní službu či poradenství, obraťte se na advokáta, popřípadě na notáře.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Mgr. Kateřina Boháčová Balatová
advokát
T: + 420 608 515 591
E: katerina.balatova@ak-kb.cz
Evidenční číslo ČAK: 17730
IČO: 06406084
ID datové schránky: xkzubdw
Kancelář:
Americká 152/15
Praha 2 - Vinohrady
120 00